Arbeidet med å utvikle Hovinbyen startet med vedtaket om en strategisk plan for Hovinbyen i 2018. Planen strekker deg 50 år fram i tid og skal resultere i 40 000 boliger og 100 000 arbeidsplasser. Vi snakker altså om noe som tilsvarer en stor norsk by. Bullby arrangerte en ekskursjon den 29. april der vi besøkte områdene Vollebekk og Ulven – to nylig ferdigstilte områder i det som skal bli Hovinbyen. Ekskursjonen ble arrangert i samarbeid med Groruddalen Miljøforum, som også stilte med flere personer.

Ashley Conn fra SOLA AS (i lyseblå skjorte) fortalte entusiastisk om torget og prosessen som lå til grunn for både utforming og gjenbruken i valg av materialer. (Foto BullBy/LKR)
Ekskursjonen startet på Vollebekk torg. Det vant i 2025 både Oslo bys arkitekturpris og Landskapsarkitekturprisen. Landskapsarkitekt i firmaet SOLA AS, Ashley Conn, orienterte om idéene bak dette torget – som i bladet Arkitektur fikk betegnelsen «Norges mest sirkulære torg». Det var ikke på grunn av formen, men på grunn av den helt systematiske tilnærmingen til gjenbruk av materialer som lå til grunn for utbyggingen av torget. Conn orienterte entusiastisk om dette, som jeg nærmest vil kalle et pionér- og (ut)forskningsarbeid. For en nærmere beskrivelse anbefales artikkelen i Arkitektur.
VOLLEBEKK
Vollebekk er et område i stadig utbygging. Prosjektsjef Tine Steien i OBOS orienterte om denne utbyggingen på møtet vi hadde på Ulven i etterkant av ekskursjonen. Området er planlagt av A-lab og In’By (Vollebekk barnehage) på oppdrag fra Aspelin Ramm og skal etter hvert inneholde 1100 boliger fordelt på 10 felt. OBOS er utbygger på noen av feltene. Det er en ny erfaring for OBOS fortalte Tine Skeien. OBOS er vant til å bygge boliger ikke «By».

Vollebekk og torget hadde mange kvaliteter, men forsamlingen ble nok temmelig skeptisk til at en 18 etasjes blokk skal oppføres bak gjerdet i bakgrunnen. (Foto: J-D. Martens, BullBy)
Det krever nye former for samarbeid og at en tar ansvar for andre typer aktiviteter som for eksempel «Vollebekk fabrikker». Denne fabrikken er nå nedlagt og det skal bli boliger på tomta, men lenken ovenfor oppsummerer varige erfaringer av innsatsen. Fabrikken har også vært med i idéfasen knyttet til Vollebekk torg. Førsteetasjene i boligene på Vollebekk har næringslokaler som vender ut mot gangarealene. OBOS har hatt utfordringer med å få næringsaktivitet i disse første-etasjene og vi så at flere av dem sto tomme. Dette er ikke så unaturlig i et område der alt ikke er ferdig, og de forutsatte tilknytningslinjene i form av veier, transport og gangarealer ikke har utviklet den sentralitet og tilgjengelighet som slik næringsvirksomhet krever. Dette igjen understreker utfordringen Målfrid Nyrnes var inne på etter ekskursjonen: Hvordan holde plangrep og gjennomføringskraft i hele den lange perioden Hovin-byen skal utvikles – gjennom mange isolerte utbyggingsprosjekt. I den sammenheng er det litt foruroligende at prosjektleder Steien i OBOS savner etter-refleksjon sammen med kommunen etter Vollebekkprosjektet, selv om hun også understreket at det var et godt samarbeid med Bymiljøetaten under gjennomføringen.
Johan-Ditlef Martens oppsummerte inntrykkene fra Vollebekk-vandringen som veldig positive, med gode kvartaler, estetisk fine fasader, attraktive fellesområder og gode avstander mellom halvoffentlige og private områder. Underveis på ekskursjonen gikk vi også forbi «OBOS Living lab», uten at vi fikk anledning til å snakke mer om dette interessante prosjektet. Kanskje kan dette være tema for et seinere BullBy-møte? Hovedkonklusjonen etter turen er at Vollebekk-området kan bli spennende å følge og at det nok vil være verdt flere besøk i årene som kommer. Mange uttrykte stor skepsis til høyblokka som er vedtatt reist nord for Vollebekk torg.
ULVEN

Ulven-området kan virke massivt når en ankommer langs gangveien fra Økern T, men kommer seg når en går inn i området. (Foto: J-D. Martens/BullBy)
Ulven-området har en mer utfordrende plassering, midt i Økern-området med Ulvenveien som skjærer gjennom området og med nye og eldre arbeidsplassområder på alle kanter. På veien fra Økern T-bane var det litt vanskelig å orientere seg mot området og høyblokka i området var det første som møtte oss. Inne i området var det mer frodig og innbydende.
På møtet i bydelslokalene på Økern etterpå snakket prosjektsjef Stian Svae om Ulven-Intensjoner-gjennomforing-og-erfaringer. De gikk ut med en innovasjonskonkurranse i 2016 der de inviterte til tverrfaglige konkurranse-team som skulle gi innspill til å bygge Ulven som et attraktivt bymiljø, med vekt på hensyn til det grønne skiftet og det å skape rimeligere boliger (10-20 % lavere enn tradisjonelt).

De fire alternativene i konkurransen om Ulven-planen. (Klikk på bildet for større foto) (Foto: Hentet fra OBOS presentasjon)
Team Veidekke DA vant konkurransen og har nå ferdigstilt 990 av i alt 1160 boliger. Løsningen «Bostart» ble introdusert på Ulven. Intensjonen var at kjøpere skulle få mulighet til å komme inn på markedet uten at investorer skulle stikke av med en gevinst på ca. 20 % gjennom raske videresalg. OBOS har også er ordning med deleie. OBOS vurderer det som en suksess at ca. 50 % av boligene på Ulven er blitt solgt med slike nye boligkjøpsmodeller. De har plantet frukttrær (i samarbeid med Oslotrær) og satt ut 25 større plantekasser, i tillegg til at det i 2023 var 180 000 bier på taket av Ulvenveien 82. Grønne gårdsrom, takhager med sosiale soner, sykkeltilrettelegging, bildeling, nærheten til kollektivknutepunkt samt miljøteknologi som avfallssug, gjenbruk av overskuddsvarme og energieffektive bygg, mente Svae ville gjøre Ulven til en viktig del av «Hovinbyen Sirkulære Oslo».
HOVINBYEN

Målfrid Nyrnes deltok under sin tid i PBE i planleggingen av både Vollebekk, Ulven og Hovinbyen. (Foto: BullBy/LKR)
Målfrid Nyrnes innledet samlingen etter vandringen med en innledning om Hovinbyen. Dette er et stort og langsiktig prosjekt der det i et perspektiv fram mot 2040 – 2050 skal bygge 30 – 40 000 nye boliger og skape rom for 100 000 arbeidsplasser. Det blir en stor utfordring å gjennomføre, utvikle og holde styring på dette – og dermed skape en god og sammenhengende by av mange nabolag som bygges ut til ulike tidspunkt. Målet er «10-minutters-byen» som samtidig har kontakt med både mer sentrale deler av Oslo og kan fungere i samspill med resten av Groruddalen.
Nettsiden Slik bygger vi Hovinbyen gir også mye informasjon om planene og mange lenker som utdyper hvordan det tenkes om blant annet miljø og transport.

Hovinbyen skal utvikles i et 50-årsperspektiv og inneholde vel 40 000 boliger og 100 000 arbeidsplasser. (Klikk på bildet for å få et større kart)
Muligens kan vi seinere presentere Målfrids gode innlegg på våre sider (det er noen fotografirettigheter som må avklares), men hun tok utgangspunkt i Strategisk plan for Hovinbyen. Hun redegjorde også for planprosessene i kommunen som lå til grunn for utbyggingene på Vollebekk og Ulven. Både Målfrid og flere av deltakerne i diskusjonen viste begeistring for mange av planene bak både områder og for Hovinbyen totalt, men sådde tvil om det var styringsvilje og -evne til å gjennomføre alle de gode intensjonene. Målfrid viste til blant annet Bydel Bjerkes vedtak i desember 2024 der de finner det nødvendig å be bystyret instruere byrådet om å ta en (mer) aktiv rolle i utviklingen av Økernområdet og Hovinbyen ved enten å følge opp foreningen Bylab på Økern (nå nedlagt) eller vurdere å opprette et eget kontor for utvikling av Hovinbyen slik som for Filipstadutbyggingen.

Mye trær og frodig vegetasjon mellom blokkene, men Johan-Ditlef Martens stilte spørsmål ved om det var nødvendig med tre boligetasjer over barnehagen midt i området. (Foto:J-DM/BullBy)
Johan-Ditlef Martens fra BullBy innledet debatten med noen kritiske bemerkninger til det vi har sett – og de ble mer positive enn han hadde forventet på forhånd. Flere av kommentarene har jeg nevnt tidligere i denne artikkelen. Johan-Ditlef viste Bilder fra Vollebekk og Ulven som illustrasjon for sine kommentarer.
Det ble ellers i debatten pekt på at den strategiske planen forutsetter utbygging av flere nye trikkelinjer, noe som vil bli en stor utfordring når Ruter aller helst vil ha busslinjer. Det ble også nevnt på at hvis Hovinbyen skulle spille en rolle for Groruddalen ville det være viktig at kommunen tok et ansvar for utvikling av Grorudområdet (og øvrige områder i dalen) på samme måte som de nå la opp til å ta ansvar for Hovinbyen.
********
Det finnes også kritiske stemmer til selve den strategiske planen for Hovinbyen. Her er for eksempel en lenke til et kritisk innlegg i bladet Arkitektur fra 2025 av Øystein Grønning og Gerrit Mosebach









Siste kommentarer